شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

انواع دستگاه استرچ پالت

۳۲ بازديد

امروزه بسته بندی محصولات یکی از مهم ترین کارهایی است که انجام می دهیم، بعد از تولید محصول و جابجایی آن محصول باید از بسته بندی های مختلف برای محصولات انجام دهیم. استرچ پالت برای سلفون کشی پالت انواع بطری های آشامیدنی، انواع رول های پارچه ای، فلزی، کابل ، پالت کتاب و از این دست محصولات کاربرد دارد.

این سیستم بیشتر برای بسته بندی محصولاتی از قبیل آب معدنی، نوشابه و… که بسته بندی آن ها به صورت پکی بوده مورد استفاده قرار می گیرد.

لغت شناسی دستگاه استرچ پالت

در بازار ایران بنابر راحتی کار با نام های مختلفی از این دستگاه یاد میباشد:
دستگاه استرچ پالت – دستگاه استرچ پیچ – دستگاه استرچ کش – دستگاه پالت پیچ

پالت چیست؟

این وسیله از جنس چوب ، فلز و پلاستیک صاف و مسطح است که به منظور جابجایی بار و کالا به کمک لوازم انبار داری از قبیل جک ها ، لیفتراک ، شبکه برقی و غیره با امنیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

در جابجایی کالاها به وسیله پالت ابتدا کالا را به روی آن می گذاریم و سپس به وسیله کمربند های فلزی یا پلاستیکی محکم (نوار استرچ  ) کالا به پالت بسته می شود و با توجه به نوع ، شکل، ابعاد محصولات مورد نظر پالت ها ساخته می شود. به طور مثال اگر یک محصول خیلی سنگین باشد با ایجاد تغیراتی روی آن به گونه ای طراحی می شود که تحمل وزن بسیار سنگین تری را داشته باشد یا اینکه جنس آن را تغییر می دهیم .

دستگاه استرچ پالت، استرچ پالت

استرچ پالت

این دستگاه به منظور بسته بندی کالاها و تولیدات کارخانجات استفاده می شود  و جهت کشیدن انواع نوار مخصوص استرچ بر روی محصولات متنوع اینگونه دستگاه ها بسیار کار آمد هستند . در کارخانجات و کارگاه هایی که خط تولید پر ترافیک دارند و لازم است که از محصولات به طور ویژه ای حفاظت شود ، از دستگاه استرچ پالت استفاده می گردد.

 در اکثر کارخانه های تولیدی محصولات مختلف به ویژه محصولات غذایی، شرینگ و بسته بندی پالت ها با اندازه و سایزهای متنوع بسیار حائز اهمیت می باشد . چونکه درجابجایی محصولات احتمال آسیب دیدن محصولات وجود دارد، بسته بندی به شکل استرچ پالت مناسب ترین روش جهت جلوگیری از آسیب دیدن محصول در برابر هرگونه ضربه احتمالی می باشد

کاربرد استرچ پالت

یکی از روش های بسته بندی جهت محصولات غالبا حجیم و بزرگ روش استرچ پیچی یا به نقلی استرچ پالت یا استرچ رینگ می باشد. که این اتفاق به وسیله دستگاه استرچ و توسط فیلم مخصوص (فیلم استرچ) و با استفاده از چسبندگی فیلم مذکور صورت می پذیرد . این روش برای حفاظت پالت یا محصولات بزرگ از نور خورشید ، باران ، گرد و غبار ، رطوبت ، واژگونی ، سرقت و همچنین جهت حمل و نقل سریع و آسان و افزایش زیبایی بکار می رود.

در بسته بندی پالت بشکه های ۳۰۰ لیتری ، پالت انواع رول ها فلزی ، پارچه ای ، کابل، پالت کشی و غیره از این گونه دستگاه ها استفاده می کنند.

علاوه بر نفوذ گرد و غبار به محصولات و مواد غذایی با کمک این دستگاه استرچ پالت می توانیم از محصولات محافظت کنیم .

در اکثر کارخانه و کارگاه های تولیدی فرآورده غذایی و خوارکی مانند تولید کنندگان آب معدنی ، کارخانه جات دوغ ، نوشابه ، رب ، و اکثر محصولات مشابه و در صنعت ساختمان سازی به منظور بسته بندی برخی مصالح مانند: محصولات مواد اولیه ساختمان سازی، گچ ، آجر ، سیمان ، ماسه و غیره… در تولیدی های سیم و کابل و غیره می توان با استفاده از دستگاه استرچ پالت، کابل های حجیم را سلفون کش کرد تا جابجایی آنها بسیار آسان و راحت تر شود .


چنانچه نیاز به دستگاه های بسته بندی یا دستگاه استرچ پالت دارید میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید و از ماشین سازی پاشا صنعت البرز دیدن کنید:
https://ps-alborz.ir/دستگاه-استرچ-پالت/

 

 
 

از دیگر کاربردهای دستگا های استرچ می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • بسته بندی و چینش پالت های کاشی
  • بسته بندی تعداد زیادی کارتن به روی یکدیگر
  • بسته بندی کیسه های سیمانی روی یکدیگر
  • کنار هم قرار دادن بلوک و قطعات سیمانی به روی پالت
  • محافظت محصول در برابر گرد و غبار

عملکرد استرچ پالت

در این دستگاه یک اپراتور به سادگی با در اختیار داشتن یک صفحه لمسی قادر به کنترل و در اختیار گرفتن تمام مراحل کار می باشد.

در آغاز استرچ پالت رولی را در یک سطح هموار و مسطح قرار داده به گونه ای که کوچکترین لرزشی مانند حرکات مکانیکی در این ماشین به وجود نیاید.

و سپس پالت را با هر وسیله ای که در محیط در دسترس می باشد بر روی دستگاه استرچ پالت می گذاریم, و در مرحله بعد نوار استرچ را به بدنه پالت متصل کرده و با فشردن یک دکمه فرآیند بسته بندی آغاز می شود.  ما مطابق ارتفاع محصول مورد نظر حرکت  قائم رفت و برگشت را داخل سیستم کنترل تابلو برق دستگاه که قابل تنظیم با ریموت از راه دور می باشد را تنظیم کرده تا اینکه کاملا تمامی سطح پالت با احاطه استرچ احاطه می شود.

و درانتهای کارهم بعد از کات کردن اتوماتیک، نوار را قطع کرده و برای بخش بعدی کار را آغاز خواهیم کرد.

علاوه بر این اپراتور می تواند در این مدل دستگاه استرچ پالت سرعت صفحه گردان و یا سلفون کش را از صفر تا ۱۰۰ تنظیم کند

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه استرچ پالت و همینطور دریافت لیست قیمت دستگاه استرچ پالت می توانید از طریق صفحه تماس با ما با مشاوران ما در تماس باشید

انواع مختلف دستگاه استرچ پالت

استرچ پالت دوار :

این نوع دارای یک بازوی متحرک می باشد که فیلم استرچ در بالای بازو قرار می گیرد و دستگاه محیط پالت را با فیلم می پوشاند . و غالبا به این نوع دستگاه ها پالت استرچ پرتابل می گویند

استرچ پالت ستونی :

در این مدل دستگاه استرچ پالت صفحه ای به شعاع نیم متر تا یک و نیم متر بوده و پالت هایی با وزن حداکثر دو تن روی آن قرار می گیرند و فیلم استرچ آن روی ستون قرار می گیرند و تا ارتفاع حداکثر دو متر می تواند بسته بندی نماید.

استرچ پالت رباتیک :

این نوع استرچ پالت بیشتر در کارخانه جات تولیدی استفاده می شود .

و در انتهای خط تولید مستقر می شوند و پالت ها پس از تکمیل توسط این دستگاه هدایت می شوند.

صفحه چرخان

این نوع از دستگاه های استرچ پالت قادر می باشند محصولات تولیدی که وزنی بین ۱۲۰۰ تا ۲۷۰۰ کیلوگرم وزن دارند لفاف پیچ کنند و توسط لیفتراک این امکان وجود دارد که آن را تغذیه کرد . اگر می خواهید از لیفتراک دستی برای این منظور استفاده کنید باید از یک مسیر مناسب برای آن استفاده کنید .

ویژگی های مثبت

انتقال آسان آن

ارزان بودن قیمت آن

کمتر اشغال کردن محیط اطراف

اشکالات

امکان آسیب دیدن دستگاه در صورت بی توجهی راننده لیفتراک وجود دارد

استهلاک بالای دستگاه در مقایسه با دستگاه های دروازه ای

وارد کردن محصولات در سرعت های بالا (نیروی گریز از مرکز)

دکل گردان ها

دستگاه های دکل چرخان به گونه ای طراحی شده اند که پالت دقیقا در مرکز دستگاه و به روی زمین ثابت می باشد و دکل دستگاه که فیلم نوار استرچ به روی آن واقع شده است به دور پالت می چرخد . به آن دلیل که پالت کاملا بر روی سطح زمین واقع شده است ، تغذیه آن به وسیله آن لیفتراک دستی به آسانی انجام می شود .

ویژگی های مثبت

استهلاک دستگاه بسیار کم می باشد  (تقریبا بدون استهلاک)

نریختن محصولات در هنگام بسته بندی

عدم محدودیت وزنی

بالا بودن سرعت آن

اشکالات

زیادی اشغال کردن فضای اطراف

جابجایی از مکانی به مکان دیگر سخت

گران بودن قیمت آن در مقایسه با محصولات مشابه

تفاوت استرچ پالت با دستگاه شرینگ پک

در این روش از تونل حرارتی استفاده نمی شود و یکی از تفاوت های بارز و خاص این دستگاه با دستگاه شرینگ پک همین مورد می باشد. و به دلیل عدم نیاز به ایجاد حرارت بسیار مقرون به صرفه تر و همچنین قیمت خود دستگاه مناسب تر است .

در عوض از لحاظ شفافیت بسته بندی از کیفیت پایین تری نسبت به شیرینگ حرارتی برخوردار است . با توجه به اشکال مختلف محصولات و استقبال روز افزون واحد های تولیدی تقریبا اکثر تولید کنندگان مشتاق به استفاده از روش بسته بندی استرچ برای اشکال مختلف محصول مانند لوله ، سیم و کابل ،کویل و غیره شده اند. و به همین منظور دستگاه استرچ حلقوی ( مخصوص محصولات حلقه ای و کویل شکل ) و دستگاه استرچ افقی مخصوص محصولات با طول زیاد (دیوار کوب ، ساندویچ پنل و … ) ابداع و طراحی گردد.

مشخصات استرچ پالت

به عنوان مثال وزن و ابعاد  متوسط یک پالت از ۹۰ کیلوگرم تا ۱۶۰۰ کیلوگرم و ابعاد ۱۶۰۰ میلی متر در ۲۲۰۰ میلی متر را یک دستگاه که تولید شده است مناسب با اوضاع و شرایط سلفون کش می کند و برای وزن های بیشتر مستلزم ماشینی با قدرت بیشتر می باشد.

یکی از توانایی های برجسته ماشین سازی خرم تهیه و تولید پالت ها مطابق نیاز و خواسته مشتری و مصرف کننده می باشد

مدل های مختلف دستگاه های استرچ پالت از قبیل : استرچ پالت – پالت استرچ – پالت پیچ – پالت بند و غیره را مدل های مختلف دستگاه های بسته بندی می گویند

این امکان وجود دارد که فیلم استرچ موادی مانند : پلاستیک – نایلون – نایلکس – لفاف و سلفون را به دور پالت محصولات توسط ویژگی چسبندگی و کشسانی فیلم استرچ پیچید .

بخش های مختلف استرچ پالت

  • قسمت چرخاننده (دکل یا صفحه)

ما با دو حالت در اینجا مواجه هستیم یا پالت محصول می چرخد (صفحه چرخان) و یا پالت محصول ثابت است

و دکل در حال چرخش به دور پالت است . که هر یک از این دو حالت معایب و مزایای خاص خود را دارند .

  • قسمت ستون بالابرنده نوار فیلم استرچ

این قسمت در هر دو مدل که در قسمت قبل ذکر شد کارایی یکسان و مشابه ای دارد و وظیفه این قسمت حرکت دادن نوار فیلم استرچ به طرف بالا و به طرف پایین و با هدف ایجاد هم پوشانی می باشد .

  • قسمت کشسانی یا کشش نایلون

این قسمت در مورد سیستم مقدار کشش فیلم به حول محصول می باشد که به ۲ قسمت تقسیم می شود  .

  الف)  کشیدن فیلم دستگاه استرچ پالت به وسیله لنت

در این سیستم به وسیله ترمز که با لنت تعبیه شده است بر روی یاتاقانی که فیلم بر روی آن واقع شده است مقدار کشش را تنظیم می کند .

ب )کشش فیلم به وسیله موتور pre stretch

در این مکانیزم نوار فیلم استرچ از میان دو توپی عظم لاستیکی که به یک موتور وصل شده ، حرکت می کند و با تغییر در دور این موتور کشش فیلم پالت میزان می شود . و در ضمن این دو عدد توپی دارای سرعت های متغییر می باشند که در فاصله ۱۰ سانتی متری بین آن ها فیلم پری استرچ می شود .

 

منبع : خرم
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.